Patiëntenorganisaties werken samen voor Kwaliteit in Zorg

Hier vindt je gearchiveerde berichten terug.
Gebruikersavatar
Ed
Beheerder
Beheerder
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 aug 2010 22:18
Contacteer:

Patiëntenorganisaties werken samen voor Kwaliteit in Zorg

Bericht door Ed » 19 nov 2010 12:36

Hoe beoordeel je kwaliteit van zorg? Waar let je op als je voor een zorgaanbieder kiest? Wat is veilige zorg? wanneer hebben patiënten en cliënten voldoende inspraak in de manier waarop zorg verleend wordt? Allemaal vragen die patiënten moeten kunnen beantwoorden, voordat ze weten of in de zorg de juiste prioriteiten gesteld worden. Door ingewikkelde medische terminologie is het beoordelen van de zorgkwaliteit voor patiënten vaak moeilijk.

Prioriteiten stellen
Het vierde kabinet Balkenende stelde drie prioriteiten bij het verbeteren van de zorg. De kwaliteit van de zorg moet zichtbaar en meetbaar zijn, de zorg moet veilig zijn en de mening van patiënten en cliënten moet veel meer betrokken worden bij de manier waarop de zorg vorm krijgt.

Unieke samenwerking patiëntenorganisaties
Sinds begin dit jaar heeft Zorgbelang Nederland samen met andere grote patiëntenorganisaties de handen in één geslagen om de gestelde prioriteiten vorm te geven. Het Astmafonds, De Hart & Vaatgroep, Diabetesvereniging Nederland, Reumapatiëntenbond, Vereniging Spierziekten Nederland, de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties, Zorgbelang Nederland en de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie werken in dit unieke verband samen.

Kwaliteit in Zicht (KIZ)
Onder de programmanaam Kwaliteit in Zicht (KIZ), richten de betrokken organisaties zich op het ontwikkelen van ‘instrumenten' (keurmerken, criteria, terminologie) waarmee de kwaliteit van zorg gemeten kan worden. Doel is dat de patiënten en de patiëntenorganisaties één taal gaan spreken binnen zorgverbetertrajecten en in hun adviezen naar zorgverzekeraars over zorginkoop. Uitgangspunt is altijd het perspectief van de patiënt.

Krachtige stem van de patiënt
Door het ontwikkelen van één taal voor de patiënt en de patiëntenverenigingen, kunnen patiënten een krachtiger stem laten horen naar zorginkopers (verzekeraars) en zorgaanbieders op de zorgmarkt. En bij een transparante markt hebben zowel patiënten als zorgverzekeraars en zorgaanbieders een groot belang.

Bron: Zorgbelang Nederland
Plaats reactie