Gevolgen gebruik Endoxan

Over ervaringen met medicijnen bij GPA (ziekte van Wegener).
dorien

Re: Gevolgen gebruik Endoxan

Bericht door dorien » 06 apr 2012 15:44

Ik vroeg me iets af wat ik even met jullie wil delen.Als je behandeld wordt met endoxan ( infuus) krijg je tevens mesma toegediend omdat het gebruik van endoxan blaaskanker kan veroorzaken. Er is mij verteld dat je preventief hiervoor mesma krijgt. Nu vraag ik me af of het niet zinvol zou zijn om je jaarlijks ??te laten controleren op de ev aanwezigheid van blaaskanker omdat je in dit geval meer kans hebt op het krijgen van blaaskanker. De artsen hebben mij niets verteld over een eventuele controle hierop. Wat is jullie mening/ervaring????
JosB

Re: Gevolgen gebruik Endoxan

Bericht door JosB » 08 apr 2012 23:08

Dorien,

Ik heb een jaar of 16 geleden gedurende ongeveer 1,5 jaar endoxan gebruikt bij mijn weten zonder mesma.
Ongeveer drie jaar geleden is er op initiatief van de internist in het AMC een blaasonderzoek verricht om te kijken of daar gevolgen merkbaar waren van het gebruik van endoxan. Uitslag was verder goed. Nu moet ik erbij zeggen dat het niet het meest prettige onderzoek was (understatement), dit zal bij vrouwen niet veel anders zijn vermoed ik. Als ik voor mezelf spreek moet ik er dan ook niet aan denken zo'n onderzoek ieder jaar te ondergaan.

Uit jouw opmerking en mijn ervaring merk je wel dat er bij internisten geen vast protocol is hoe hiermee om te gaan.

Heb je dit onderwerp al aangekaart bij je behandelend arts en wat is zijn/haar mening?

Groet,
Jos
Plaats reactie