afbouw prednison

Over ervaringen met medicijnen bij GPA (ziekte van Wegener).
Melissa
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2011 23:04

Re: afbouw prednison

Bericht door Melissa » 28 okt 2011 15:10

Joep,
Bedankt voor je reactie. Mmmm tja, relatie tandontsteking en GPA niet echt te leggen. Maar ja, wat is zeker in deze ziekte.
Succes met de afbouw.
Melissa
Hilda
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 nov 2010 13:56

Re: afbouw prednison

Bericht door Hilda » 02 nov 2011 18:25

Joep schreef: Dat de leukocyten wat hoger zijn dan normaal kan te maken hebben met het gebruik van Azathioprine.
Hoi Joep

Toen ik deze opmerking van jou las twijfelde eraan, want voor zover ik wist heeft de Azathioprine een dalend effect op de leucocyten.
Vanmorgen voor controle geweest en de specialist bevestigde mijn gedachte hierover. Dus toch iets anders aan het handje in je lijf waardoor de leuco's gestegen waren. Met dat ziektebeeld van ons sta je steeds weer voor verrassingen en heel veel vragen.

gr, Hilda
Joep
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2010 16:39
Locatie: Groningen

Re: afbouw prednison

Bericht door Joep » 02 nov 2011 19:31

Ik begin te twijfelen of ik wel goed geluisterd heb, ik zal het de volgende keer navragen.
Dank voor je reactie!

groet Joep
dorien
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mar 2011 14:52

Re: afbouw prednison

Bericht door dorien » 08 mar 2012 10:11

Hallo allemaal.
Ik heb geprobeerd om de prednison af te bouwen van 5 naar 2.5 mg per dag. Helaas kreeg ik verschrikkelijke spier en gewrichtspijn. Ik heb het een aantal weken vol gehouden in de hoop dat het wel over zou gaan maar niet dus. Uiteindelijk weer met 5 mg begonnen en nu is het weg. Mijn arts stelde voor om de afbouw langzamer te doen dus van 5 naar 4 -3-2 enz. Heeft iemand hier ervaring mee?? Gaat het dan wel beter met de pijn in de botten en spieren???
alice
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2010 18:44
Locatie: rio de janeiro

Re: afbouw prednison

Bericht door alice » 08 mar 2012 14:13

hi, Dorien,
Als mijn arts voorstelt om mijn medicijngebruik te minderen, doe ik dat altijd heel geleidelijk, zodat mijn lichaam er aan went en niet gelijk in stress raakt. De laatste mindering was azathioprine van 100mg naar 75mg. Ik ben eind oktober begonnen met minderen en in februari volledig op 75mg. Heb met deze methode geen problemen.
Wens je veel succes.
Alice
Joep
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2010 16:39
Locatie: Groningen

Re: afbouw prednison

Bericht door Joep » 08 mar 2012 16:57

dorien schreef:Hallo allemaal.
Ik heb geprobeerd om de prednison af te bouwen van 5 naar 2.5 mg per dag. Helaas kreeg ik verschrikkelijke spier en gewrichtspijn.
Erg herkenbaar! Ik zit momenteel op 2.5 mg prednisolon per dag. Ik ben aan het afbouwen vanaf augustus 2010, begonnen met 70 mg en toen langzaam afgebouwd naar nu 2.5mg. Zodra ik onder de 10 mg kom dan komen de spier en gewrichtsklachten ook weer terug. Bij mijn voornamelijk in de schouders, knieën en handen.

Waar ik veel baat bij heb als ik gewrichtspijnen heb, sauna bezoek! En dan mn de infrarood sauna. Na een sauna bezoek heb ik een paar dagen geen last!

Verder heb geleerd in de afgelopen jaren dat ik heel langzaam moet afbouwen met de medicatie want anders steekt de GPA direct de kop weer op.

Groet, Joep
Leonne
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 sep 2011 19:10
Locatie: Lelystad

Re: afbouw prednison

Bericht door Leonne » 24 apr 2012 17:03

Vandaag weer bij de reumatoloog geweest. Prednison mag van 7,5 naar 5 mg.
Weer een (kleine) overwinning :)
Tot nu toe gaat het afbouwen heel goed, maar moet zeggen dat alle verhalen hier me af en toe wel bang maken. Duimen maar!
dorien
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mar 2011 14:52

Re: afbouw prednison

Bericht door dorien » 10 okt 2012 15:09

Hallo allemaal
Inmiddels de prednisolon langzaam afgebouwd(voorjaar 2012) en hierdoor minder last van spier en gewrichtspijn. sinds juli 2012 medicatie vrij:-)) Maar.. Ik merk dat de gewrichtspijn momenteel toeneemt. Smorgens en snachts pijnlijke handen, ellebogen knieen heupen. Ook opstart problemen na even in dezelfde houding te hebben gezeten. (of gelegen) Iets door de knieen doen is helemaal een pijnlijke zaak. Artsen weten hiervoor geen goede verklaring. Anca loopt iets op ( april: 9 en sept :31 :( Zou de pijn in de gewrichten te maken hebben met de stijging van de anca en hoe hoog is de anca ongeveer als je weer spreekt van een opvlamming??? Ik weet dat het cijfer niet alles zegt en dat klachten meer een indicatie zijn maar toch......... Of zou de stijfheid en pijn in de gewrichten alsnog een gevolg zijn van langdurig prednison gebruik???????
Plaats reactie