Gebruik Cellcept

Over ervaringen met medicijnen bij GPA (ziekte van Wegener).
Renee

Gebruik Cellcept

Bericht door Renee » 22 feb 2011 19:01

Hallo,

Ik ben Renee (vrouw ;) ), 29 jaar en ik weet sinds november 2010 dat ik WG heb. Begon als een dubbele oorontsteking (stokdoof), ontstoken neusslijmvliezen en uiteindelijk in het zh met verspreide ontstekingen over beide longen. Ik word momenteel behandeld met Prednison en Cellcept. Helaas net een terugval gehad bij afbouw prednison naar 15mg, waardoor ik nu weer terug bij af ben en de medicatie weer verdubbeld is. Misschien dat ik toch nog aan de cyclofosfamide moet, maar hoop het niet. Hebben meer mensen ervaring in gebruik Cellcept?
Hoop dat dit een goed gebruikt forum wordt, want bij deze ziekte zijn alle tips en trucs welkom!
Sterkte allemaal.

Groet,
Renee
sinelia

Re: Nog even voorstellen

Bericht door sinelia » 23 feb 2011 12:03

hoi welkom...

een leeftijdgenootje...

ik heb geen ervaring met dat type medicatie. ik slik MXT.
Joep

Bericht door Joep » 24 feb 2011 16:31

Renee schreef:Hebben meer mensen ervaring in gebruik Cellcept?
Zelf (nog) geen ervaring met Cellcept. Wel voorgesteld bij mijn internist. Momenteel gebruik ik nog Imuran (Azathioprine) van dit middel is bekend dat het huidkanker kan veroorzaken. Maar Cellcept is de lichtere variant van Imuran en aangezien de wegener bij mij nog steeds niet in rust is blijf ik voorlopig Imuran gebruiken en blijf ik zoveel mogelijk uit de zon. Of te wel, verantwoord zonnen. 8-)
Renee

Bericht door Renee » 24 feb 2011 19:02

Joep schreef:
Renee schreef:Hebben meer mensen ervaring in gebruik Cellcept?
Maar Cellcept is de lichtere variant van Imuran en aangezien de wegener bij mij nog steeds niet in rust is blijf ik voorlopig Imuran gebruiken.
Hi Joep,

Cellcept is niet lichter dan Imuran. Cellcept heeft een sterkere werking heeft dan azathioprine /Imuran. De sterkte van de werking van Cellcept ligt tussen cyclofosfamide(endoxan) en Imuran in. (tenminste dat is wat ik lees en hoor) Ik zou zelf vorige week gaan overstappen op Imuran maar kreeg een terugval en daardoor ben ik nu weer terug bij af helaas.
Sterkte allemaal.

gr
Renee
Joep

Cellcept vs Imuran

Bericht door Joep » 24 feb 2011 20:09

Ik zal eens navraag bij mijn internist doen wat de werkelijke verschillen zijn tussen Cellcept en Imuran.
De resultaten zal ik hier posten.
Hilda

Bericht door Hilda » 24 feb 2011 23:40

Hoi

Ik gebruik sinds oktober Celcept ivm een terugval (nadat ik eerst gestart ben met Endoxan en overgegaan naar Imuran). Wat me het meest opvalt is de onrust in mijn maag-darmkanaal. gelukkig is het na de eerste weken wel verbeterd, al blijft het onvoorspelbaar. Daarnaast is de vermoeidheid heel erg aanwezig en daar baal ik gewoon van. (maar misschien komt dat ook wel door de Prednison hoor)
Mijn nefroloog heeft mij idd gezegd dat Celcept net zo sterk werkt als Endoxan, maar met minder agressieve bijwerkingen. Ik had bv bij de Endoxan ook behoorlijke haaruitval (gelukkig niet helemaal :) en een aantal keer ook blaasontsteking.
Bij de Imuran was het heel erg zoeken naar de juiste dosering, omdat mijn witte bloedcellen steeds veel te laag waren in aantal. Uiteindelijk zat ik op 25 mg per dag.
In april ga ik weer over naar de Imuran, dus dat wordt weer spannend.

groeten, Hilda
Renee

Bericht door Renee » 25 feb 2011 12:18

Hi Hilda,

Ik gebruik Cellcept nu langer dan 3 maanden. In het begin ook last van maag, maar dat trok snel weg. Ik heb ook die erge blijvende vermoeidheid. Erg vervelend. Ik ben in eerste instantie door mijn internist-nefroloog op de Cellcept gezet ivm nog een kinderwens. (Endoxan kan vruchtbaarheid aantasten)
Ik denk dat de medicatie per persoon ook erg verschilt, omdat iedereen er anders op reageert.

Groeten
Renee
Ed
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Gebruik Cellcept

Bericht door Ed » 25 feb 2011 13:03

Ik heb dit onderwerp verplaatst naar 'Medicijngebruik' om het forum overzichtelijk te houden.

Groet,
Ed
sandra

Bericht door sandra » 08 mar 2011 18:12

hoi ik ben Sandra en ik slik al 1 jaar cell-cept na een terugval.Ik ben nu aan het afbouwen. Ben begonnen met 3 maal daags 1000mg. Nu zit ik op 2 maal 1000. De enige bijwerking die ik had was diarree. En cell-cept is net zo sterk als endoxan maar met tenminste voor mij mindere bijwerkingen
JosB

Bericht door JosB » 08 mar 2011 19:34

Hoi Renee,

Ik zit sinds een jaar of 6 aan de CellCept. Iedere keer als de afbouw van dit medicijn in combinatie met Prednison richting de 0 ging, vlamde Wegener weer op. Momenteel gebruik ik 2 x 1000 per dag.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het middel op zich prima werkt, Wegener wordt er in mijn geval in ieder geval goed mee bestreden tot het moment dat de afbouw bijna klaar is. Dan blijkt de Wegener toch sterker te zijn.

Overigens tussendoor nog een keer een Rituximab kuur gekregen, heeft ook goed gewerkt alleen helaas weer tijdelijk. Wel prima te verdragen zonder noemenswaardige bijwerkingen.

In vergelijking tot de Endoxan zijn de bijwerkingen van CellCept veel beter te verdragen.

Succes met de behandeling.

Groet, Jos.
Plaats reactie