GPA - Ziekte van Wegener - en nu?

Wat houdt GPA (ziekte van wegener) in.
Ed
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

GPA - Ziekte van Wegener - en nu?

Berichtdoor Ed » 08 aug 2010 13:04

GPA - Ziekte van Wegener
GPA - de ziekte van Wegener of granulomatose van Wegener is een vorm van systeemvasculitis, een auto-immuunziekte en is genoemd naar de Duitse patholoog Friedrich Wegener (1907 – 1990) die deze ziekte in 1939 voor het eerst beschreef. De ziekte van Wegener wordt gekenmerkt door ontstekingen van de wanden van de kleine bloedvaten. Deze ontstekingen kunnen zich in meerdere organen manifesteren. De bloedvatontstekingen leiden tot versterf (necrose) van weefsels in organen. Tevens treden vrij karakteristieke ophopingen van ontstekingscellen (granulomen) op, met name in de neus en de longen, maar ook de nieren worden vaak aangetast, evenals de huid, ogen, gewrichten, centraal en perifeer zenuwstelsel en maag- en darmkanaal.

De ziekte kan in elk van de genoemde organen beginnen, zonder dat andere organen meedoen. Daardoor wordt de ziekte vooral in het begin niet herkend.

Symptomen
De ziekte van Wegener begint vaak met algemene symptomen zoals langdurige verkoudheid, koorts, gewichtsverlies, vermoeidheid, verspringende gewrichtsklachten en algehele malaise. De meeste patiënten hebben problemen met de bovenste luchtwegen, zoals hardnekkige sinusitis (ontsteking van de bijholte), neusverstopping en neusbloedingen. De gebruikelijke behandeling helpt niet en de klachten blijven. Meestal is het een combinatie van symptomen die in een vroeg stadium de arts het vermoeden kan geven dat er sprake is van de ziekte van Wegener.

Diagnose
Het kan erg moeilijk zijn om de diagnose te stellen bij de ziekte van Wegener en daaraan verwante aandoeningen. Allereerst zal men kijken naar de symptomen, maar deze zijn niet zo makkelijk te herkennen. De symptomen variëren van patiënt tot patiënt en bovendien gaat het om een vrij zeldzaam voorkomende ziekte. Toch is het herkennen van de symptomen erg belangrijk, omdat op grond daarvan de arts moet besluiten tot de volgende stappen in de diagnose:
* De ANCA-test
* Onderzoek van stukjes weefsel (biopten) die worden verkregen door een biopsie
De ANCA-test is overigens alleen bedoeld om de diagnose aannemelijk te maken. Om definitief vast te stellen om welke ziekte het gaat, is meestal een biopsie nodig. Soms worden ook nog foto's van de bloedvaten gemaakt (angiogram).

Perspectief
De ziekte van Wegener kan niet worden genezen, maar is vaak wel te onderdrukken. Een deel van de patiënten wordt op kortere of langere termijn geconfronteerd met één of meerdere opvlammingen.

Afhankelijk van welke organen zijn aangetast en de mate waarin dat het geval is, houdt de patiënt, wanneer de ziekte tot rust is gekomen, in meerdere of mindere mate klachten. Wanneer de ziekte tot rust is gekomen noemt men dat: in remissie. Een veel voorkomend probleem voor Wegenerpatiënten is de blijvende vermoeidheid. De ernst daarvan wisselt per patiënt. Vaak zal een patiënt zijn leven in moeten richten naar de beperkingen die de meeste toch in meerdere of mindere mate blijven ondervinden.

Bron: wikipedia
Coboca

Re: GPA - Ziekte van Wegener - en nu?

Berichtdoor Coboca » 18 aug 2012 17:14

Goed verslag over de ziekte van Wegener! Ik ben een nieuw lid en heb al veel jaren deze ziekte . Ik wil graag de mening van andere patienten horen. Dat is de reden,dat ik mevandaag heb opgegeven .
johan69

Berichtdoor johan69 » 26 jul 2013 14:54

Coboca schreef:Goed verslag over de ziekte van Wegener! Ik ben een nieuw lid en heb al veel jaren deze ziekte . Ik wil graag de mening van andere patienten horen. Dat is de reden,dat ik mevandaag heb opgegeven .
Ik heb me vandaag ook aangemeld omdat ik ook te horen kreeg dat ik de ziekte van wegener heb.
Ed
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Ed » 27 jul 2013 10:32

Coboca en johan69 welkom op het forum. Op ons forum vindt je een hoop informatie over uiteenlopende zaken. Mochten jullie zelf vragen hebben, voel je vrij om een nieuw topic te openen.

Groet, Ed
corrienieste

Berichtdoor corrienieste » 24 nov 2015 18:54

Ook ik ben een nieuw lid, en heb sinds augustus 2015 te horen gekregen dat ik de ziekte van Wegener heb. :oops: Met zowat alle bijkomende klachten.
Bronnie

Berichtdoor Bronnie » 29 apr 2016 17:02

In dit algemene bericht lees ik dat de ziekte van Wegener niet kan worden genezen. Nu wordt er van meerdere ziekten wel gezegd dat ze ongeneeslijk zijn. Persoonlijk neem ik dit soort uitspraken niet als waarheid aan. Voor mij betekent het slechts dat een bepaalde doelgroep in dit geval de reguliere geneeskunde er nog geen antwoord op heeft.

Dit sluit geenszins uit dat er geen andere behandelaars, methoden en middelen zijn die verlichting van de klachten of zelfs volledige genezing kunnen bevorderen. Let dus op wanneer je zo'n uitspraak als zijnde een waarheidsverklaring gaat aannemen. Doe je research en je zult gaandeweg kunnen ont dekken dat er allerlei andere wegen bestaan die op een natuurvriendelijke manier herstel bevorderen.

In eerdere artikelen heb ik al gesproken over:
-De acht essentiele suikers van Manatech (Ambrosia) die er voor zorgen dat de celwanden zich herstellen en er een betere communicatie tussen de cellen komt. (zie youtube> the Sweet language of life)
-CBD pasta en wiet olie als natuurlijke ontstekingsremmers (www.mediwiet.nl)
-Vandaag hoorde ik van mijn homeopatisch huisarts over het middel> Lanthaniden (www.homeopathie-utrecht.nl)
- oor overige aanvullingen check mijn eerdere berichten

Vriendelijke groeten